Pierwszy kwartał na rynku leasingu i wynajmu długoterminowego

Data publikacji: 2014-07-25
Dane z pierwszego kwartału 2014 roku napawają optymizmem przedstawicieli firm zajmujących się leasingiem i wynajmem długoterminowym. Pokrywa się to z wynikami całej branży związanej z motoryzacją, która również odnotowała wzrosty. Czy jednak w obu przypadkach można mówić o tych samych powodach dobrej koniunktury? 
Dobre wskaźniki ekonomiczne zawsze cieszą. Oznaczają bowiem, że przedsiębiorstwa coraz bardziej łapią oddech po kryzysie. Czy należy zatem z optymizmem patrzeć na falę wzrostów obejmującą branżę motoryzacyjną? Owszem, choć wiele decyzji o zakupie nowego auta do firmy zostało spowodowanych zmianami w systemie podatkowym. Co warto zaznaczyć, zmianami niekorzystnymi. Przyjrzenie się, na czym one polegały, stanowi dobry punkt wyjścia dla analizy wyników branży CFM w Polsce.

A jednak koniec kratki

 
Zapewne wielu czytelników może być tym faktem zdziwionych, lecz perypetie związane z odliczaniem podatku VAT od aut z tzw. kratką trwały już niemal dekadę. Do samego końca nie było zaś wiadomo, jak się zakończą. Przypomnijmy, że pierwsze próby likwidacji ulg na auta osobowe z ciężarową homologacją zostały podjęte już w 2004 roku przez rząd Marka Belki. W tym samym roku Polska przystąpiła jednak do Unii Europejskiej. Miało to kluczowe dla całej sprawy znaczenie, gdyż zmiana przepisów kłóciła się z unijnym prawodawstwem. Nie przewiduje bowiem ono obejmowania zakazem odliczeń podatkowych wobec nowych podmiotów. Korzystne dla firm przepisy nie zostały jednak przywrócone od razu...


Na efekty tej rozbieżności przyszło czekać przedsiębiorcom aż cztery lata. W końcu, w 2008 roku, w wyniku wyroku Europejskiego Trybunału Konstytucyjnego, możliwość odliczania aut z kratką wróciła – jednak tylko do czasu. Pełen VAT od aut z kratką można było odliczać zaledwie do końca 2010 roku, jednak furtka ta została zamknięta dzięki osiągnięciu porozumienia z instytucjami unijnymi. Zezwolono bowiem na czasowe zawieszenie wprowadzenia zgodnych z europejskim ustawodawstwem przepisów. Przez kolejne lata polskie władze jeszcze parokrotnie zwracały się z prośbami o przedłużenie derogacji. Przez ten czas odliczanie podatku od zakupu i eksploatacji aut było ograniczone progami procentowymi i kwotowymi.


Przełom nastąpił pod koniec 2013 roku, gdy okazało się, że rząd nie zdąży wprowadzić przed 1 stycznia kolejnych zmian. Można się spierać, czy zadziałało w tym wypadku lobby dealerów samochodowych, czy też zwykła opieszałość urzędników. Najbardziej zastanawiające były jednak efekty – czy niespodziewany prezent od rządu miał istotny wpływ na wyniki firm leasingowych?
– Obraz prosperującego rynku leasingowego w Polsce jest trochę podmalowany przez przejściową zmianę przepisów, dotyczącą możliwości odliczenia podatku VAT od pojazdów z homologacją ciężarową. Po prostu wiele firm przyspieszyło decyzje inwestycyjne, żeby zmieścić się w okienku fiskalnym – potwierdza Andrzej Krzemiński, prezes Raiffeisen-Leasing Polska S.A.


Producenci aut zacierali ręce i przygotowywali się na szturm klientów chcących zaoszczędzić na VAT. Wiązało się to z zakrojonymi na szeroką skalę kampaniami marketingowymi, mającymi zachęcić do skorzystania z niepowtarzalnej okazji do korzystnego odliczenia podatkowego. Czy ostatecznie niestabilna sytuacja prawnopodatkowa miała jednak wpływ na decyzje przedsiębiorców?
– Możliwość zakupu przez cały pierwszy kwartał samochodów z kratką, od których dzięki tzw. okienku derogacyjnemu przedsiębiorcy będą mogli odliczać 100% podatku VAT przez cały okres eksploatacji, nie miała istotnego wpływu na wyniki odnotowane przez branżę CFM w pierwszych trzech miesiącach roku – mówi z kolei Leszek Pomorski, prezes Zarządu PZWLP, prezes Alphabet Polska Fleet Management. – Aut tego typu we flotach firm PZWLP przybyło niewiele, podczas gdy łącznie w tym okresie w Polsce sprzedano ponad 22 tys. samochodów z homologacją ciężarową N1.
Tezę tę potwierdzają w pewnym sensie dane podane przez dealerów samochodowych. Wprawdzie w pierwszym kwartale 2014 roku zarejestrowano niemal 40% pojazdów osobowych więcej niż przed rokiem, jednak było ich znacznie mniej niż pod koniec roku 2010 (stosunek 39 860 do 46 812 aut). Zaznaczyć jednak trzeba, że samochodów z kratką zarejestrowano nieco ponad 11 000. To dużo, jednak liczba ta nie robi wrażenia w porównaniu z wynikami sprzedażowymi wszystkich typów aut. W pewnym sensie dane te ukazują bezsens ponaddziesięcioletnich batalii kolejnych rządów o zniesienie uprzywilejowania aut z kratką.

Strach przed niewiadomym

 
Fakt, że przed końcem 2013 roku nie wprowadzono zmian w przepisach, przyjęty został z lekkim niedowierzaniem. Do końca nie było także wiadomo, jakie niespodzianki szykuje rząd przy wprowadzaniu w życie nowych ustaw. Zdaniem ekspertów, właśnie strach przed nieznanym pchnął wielu przedsiębiorców do podjęcia decyzji o zakupie auta. Przełożyło się to na dane sprzedażowe – Związek Polskiego Leasingu zanotował polepszenie wyników względem analogicznego okresu w 2013 roku o niemal 50%. Najbardziej zauważalny jest jednak wzrost zainteresowania autami dostawczymi, o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony. W przypadku aut tego typu, leasingowanych przez Związek Polskiego Leasingu, nastąpił skok rzędu rekordowych 341,5%.
– Tak jak zakładaliśmy, pierwszy kwartał 2014 r. pod względem finansowania pojazdów był dla nas bardzo dobry, głównie ze względu na okres deregulacji i możliwość zakupu z odliczeniem pełnego VAT określonych pojazdów do 3,5 tony. Był to zarazem idealny okres dla klientów, aby odnowić firmową flotę, z czego skwapliwie korzystali, a tym samym dla dealerów samochodowych oraz firm leasingowych, które na finansowaniu tej grupy środków trwałych zarobiły – stwierdził Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing.


Ostatecznie, wprowadzone od 1 kwietnia zmiany były zgodne z wcześniejszymi zapowiedziami. Od aut służbowych można wprawdzie odliczać 100% VAT, ale tylko wtedy, gdy nie są one użytkowane w celach prywatnych. W pozostałych przypadkach funkcjonuje możliwość odliczenia 50% VAT od zakupu samochodu i kosztów eksploatacji, w tym paliwa. Zawirowania legislacyjne mogły jednak mocno wpłynąć na rynek motoryzacyjny w Polsce, w tym – rzecz jasna – na wyniki firm zajmujących się leasingiem i wynajmem długoterminowym.



Tabela 1 – Pojazdy zarządzane przez firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu (w zł).
Źródło: Związek Polskiego Leasingu.


– Ze względu na nietypową sytuację prawnopodatkową, z jaką mieliśmy do czynienia w pierwszych trzech miesiącach roku, z pełnowartościowymi ocenami oraz wnioskami, dotyczącymi aktualnej kondycji branży CFM w Polsce, warto zaczekać do końca pierwszego półrocza. Dane po drugim kwartale, kiedy rynek ustabilizuje się po wprowadzeniu nowych przepisów, będą już w pełni odzwierciedlały obraz branży w 2014 roku – podsumowuje Leszek Pomorski, prezes Zarządu PZWLP, prezes Alphabet Polska Fleet Management.
Opinia ta wiele wnosi do analizy rynku leasingu i wynajmu pojazdów w pierwszym kwartale 2014 roku. O ile chwilowa furtka pozwalająca skorzystać z korzystniejszego rozliczenia podatkowego, a także niepewność wobec nowych przepisów, mogły zmobilizować część przedsiębiorców do nieplanowanych wcześniej zakupów, o tyle trudno doszukiwać się w tej sytuacji głównego motoru powodującego znakomite wyniki firm z branży. Czyżby były więc one zasługą głównie przedsiębiorców, którzy z optymizmem zaczęli inwestować w 2014 roku?

Wzrostów ciąg dalszy

 
Warto zwrócić uwagę na pewną tendencję, zgodnie z którą alternatywne formy finansowania zakupu stają się w Polsce coraz popularniejsze. Obecnie firmy zrzeszone w PZWLP odpowiadają za zakup około jednej czwartej wszystkich aut firmowych w kraju. Jednocześnie, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na finansowanie zakupu w systemie car fleet management, dzięki któremu wybrany operator odpowiada za administrowanie flotą. Nie dziwi więc, że nastroje wśród przedstawicieli branży są nader optymistyczne:
– Cieszymy się niezmiernie z wyników pierwszego kwartału 2014 roku – mówi Andrzej Krzemiński, prezes Raiffeisen-Leasing Polska S.A. – Imponujące wzrosty widoczne w całej branży zaowocowały w Raiffeisen-Leasing rekordowym kwartałem w historii firmy.
Czy można zatem określić, co stoi za regularnie polepszającymi się wynikami firm zajmujących się leasingiem i wynajmem długoterminowym?
– Znaczący udział firm PZWLP w całkowitej sprzedaży nowych samochodów do firm, a przez to istotny wpływ branży CFM na cały rynek motoryzacyjny, jest wynikiem wzrastającej w Polsce od wielu lat popularności usług wynajmu długoterminowego aut flotowych – twierdzi Leszek Pomorski. – Zgodnie z szacunkami PZWLP, w Polsce jest obecnie ok. 350 tys. leasingowanych samochodów firmowych, spośród których już jedna trzecia znajduje się właśnie w wynajmie długoterminowym (CFM). Z usługi tej korzystają zarówno bardzo duże korporacje, jak i sektor MSP. Pomimo że usługa ta jest w naszym kraju wciąż bardzo młoda, istnieje od 18 lat, to konsekwentnie zastępuje starsze oraz mniej opłacalne dla firm formy finansowania aut służbowych, takie jak zakup czy leasing finansowy.
Dobrą informacją dla firm zajmujących się tego typu usługami jest fakt, że wciąż pozostał spory kawałek tortu do podziału. W krajach Europy Zachodniej z usług CFM korzysta obecnie około 70% przedsiębiorstw. Jest zatem o co walczyć. Już teraz notowany jest dwukrotnie wyższy przyrost klientów wybierających tę usługę względem klasycznego leasingu. Wszystko wskazuje na to, że w następnych latach, o ile nie czekają nas żadne nieprzewidziane wydarzenia, firmy leasingowe będą święcić kolejne tryumfy.

Twarde dowody

 
Pozytywne wypowiedzi ekspertów związanych z branżą nie dziwią, w końcu trudno oczekiwać od nich negatywnych wypowiedzi na temat firm, które reprezentują. Tyle że ich słowa mają oparcie w twardych danych. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2013, firmy zrzeszone w Polskim Związku Leasingu i Wynajmu Pojazdów zanotowały bowiem wzrost rzędu 12,5%. Poprawa wyników o 3% względem grudnia roku poprzedniego świadczy zaś, że sprzedaż rosła systematycznie i nie była jedynie efektem krótkoterminowego zainteresowania wśród klientów.
Usługa Razem PZWLP

Tabela 2 - Statystyki firm członkowskich PZWLP po I kwartale 2014 r. – auta zarządzane przez firmy zrzeszone w związku.
Źródło – Polski Związek Leasingu i Wynajmu Pojazdów.


Dobre wyniki sprzedażowe lepiej działają na wyobraźnię, gdy przełoży się je na liczbę egzemplarzy. Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, odpowiadający za blisko 75% udziałów w polskim rynku, obecnie administruje flotą aż 117 404 aut. To tak, jakby obsługiwany był każdy mieszkaniec miasta wielkości Opola.

Leasing a gospodarka


Obserwowanie wyników finansowych firm zajmujących się leasingiem i wynajmem oraz – szerzej – całej branży motoryzacyjnej ukazuje jej ścisły związek z globalną i lokalną sytuacją ekonomiczną. Był on widoczny zwłaszcza w trakcie pierwszego uderzenia globalnego kryzysu w 2008 roku. Wówczas firmy, w obawie przed utratą płynności finansowej, wstrzymywały się z podejmowaniem decyzji związanych z wymianą floty. Obecnie wśród firm wyczuć można większy optymizm, co przekłada się na inwestycje.
– Utrzymujące się tendencje wzrostowe w większości obszarów polskiej gospodarki, w tym wzrost sprzedaży detalicznej oraz eksportu, przełożyły się na inwestycje w pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony i maszyny. Jak wynika z raportu GUS (Informacja o sytuacji społeczno-gospodarczej w kraju w lutym 2014 roku), dynamika obrotów towarowych handlu zagranicznego w styczniu br. była znacznie wyższa od niskiej przed rokiem. Eksport zwiększył się w porównaniu ze styczniem ub. roku o 8,4% i wyniósł 54 mld zł, a import wzrósł o 3,3% do 53,2 mld zł – tłumaczy Szymon Kamiński, prezes BZ WBK Leasing. – Wymiana zamknęła się dodatnim saldem w wysokości 0,7 mld zł. Jest to optymistyczny sygnał dla sektora MŚP oraz branży leasingowej, że sytuacja w gospodarce wyraźnie się poprawia. Nasza branża finansuje głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, które stanowią ok. 80% całego rynku leasingu – podkreśla Szymon Kamiński.

Będzie jeszcze lepiej?


Jak zgodnie oceniają eksperci, wyniki branży CFM z pierwszego kwartału będą wiarygodniejsze po uzupełnieniu ich przez dane z drugiego kwartału 2014 roku. Pozwoli to ocenić, jaki rzeczywisty wpływ miały na nie zawirowania związane z wprowadzanymi przez rząd zmianami. Elastyczne powiązanie firm zajmujących się leasingiem i wynajmem długoterminowym z gospodarką sprawia bowiem, że branża ta jest szczególnie narażona na różnego rodzaju bodźce zewnętrzne. Dane ukazujące polepszającą się kondycję polskiej gospodarki pozwalają jednak przypuszczać, że najbliższe miesiące nadal cechować się będą stabilnym wzrostem wyników.

Komentarz wyników PZWLP:


Konrad Karpowicz
członek Zarządu, dyrektor handlowy Grupy Masterlease

Sytuacja na rynku CFM w Polsce jest stabilna i wciąż z tendencją wzrostową. Outsourcing w procesie finansowania i zarządzania flotą samochodową staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Jak pokazują wyniki pierwszego kwartału, w ramach rynku CFM można zauważyć dwie prędkości rozwoju. Usługi FSL rosną wśród firm zrzeszonych w PZWLP w tempie rocznym 6,5% , natomiast rynek usług Semi-FSL odnotowuje już 22,5% wzrostu. To pokazuje, że rynek w Polsce dojrzewa i rozwija się sektor małych i średnich przedsiębiorców, którzy coraz bardziej doceniają jakość i zakres usług CFM.


Warto zwrócić uwagę, że w tych dwóch kategoriach (FSL i Semi-FSL) specjalizują się zupełnie różne podmioty. Grupa Masterlease jako jedna z nielicznych jest firmą wiodącą w obu ujęciach. Jeśli chodzi o Semi-FSL, jesteśmy pionierem i liderem rynku mając w nim 27,9% udziału. Stale odnotowujemy wzrost świadomości klientów w zakresie korzyści płynących z usług CFM. W pierwszym kwartale 2014 roku zauważyć można utrwalenie tendencji zainteresowania klientów produktami złożonymi.

Źródło: Michał Torz, www.fleet.com.pl

Kalkulator leasingu

Kalkulator leasingu umożliwia obliczenie poglądowej raty leasingu.

W kolejnych krokach otrzymasz oferty leasingu przygotowane specjalnie dla Ciebie i uwzględniające wyniki finansowe Twojej firmy.

Przedmiot leasingu:
Rok produkcji:
Wartość netto:
PLN
Opłata wstępna:
Liczba rat:

Rata miesięczna:0,00PLN netto

wartość wykupu: 0%

Najczęściej wyszukiwane

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z serwisu wezleasing.pl

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia przeglądarki.

Ok